tiistai 21. lokakuuta 2008

Savon kanava - ollako vai eikö olla?

Työnimellä "Savon kanava" on käsitelty hanketta, joka yhdistäisi Saimaan ja Kymijoen (Päijänteen) vesistöt toisiinsa. Hankkeen virallinen nimi lienee Päijänne - Saimaa kanava.

Hanketta on valmisteltu vaihtelevalla innolla, ja välillä on päästy jo maakuntakaavaan ja kustannusarvioihin saakka. Suunniteltu kanava yhdistäisi vesistöt Saimaan Unnukalta Varkauden eteläpuolelta Suonenjoen kautta Iisvedelle. Tehdyissä suunnitelmissa kanavayhteyden pituus olisi 75 km, josta 9 km kaivettavaa maakannasta. Kanavaa on suunniteltu aluksille joiden maksimitat ovat: pituus 35 m, leveys 7,5 m,syväys 2,1 m ja korkeus 5,5 m. Tehtyjen selvitysten valossa kanavan hyödyt tulisivat nimenomaan veneilyn lisääntymisestä ja sitä palvelevien matkailupalvelujen tuotosta. Teollisuudella ei ole vahvaa intressiä kanavan rakentamiseen.

Suunnitelma, havainnekuvia ja kustannusarvioita löytyy Powerpoint-muodossa esimerkiksi osoitteesta pohjois-savo.ip-finland.com/PAISAIKANAVA.ppt Tehdyt kustannusarviot vuosituhannen alusta pyörivät 30-35 m€ välillä.

Alueen kunnat ja maakuntaliitto ovat kannattaneet kanavan rakentamista työpaikkojen ja verotulojen lisääntymisen toivossa. Tosin edellytys tälle kannatukselle lienee se, että joku muu maksaa investoinnin...

Asiaa on myös vastustettu ja Suomen luonnonsuojeluliitto on antanut asiasta tiedotteen ainakin vuonna 2004.

Toistaiseksi viimeinen sana Savon kanavan rakentamisessa on sanottu vuonna 2004:

"Työryhmän loppuraportin sekä sitä koskevien lausuntojen perusteella liikenne- ja
viestintäministeriö otti kannan 23.11.2004, että Savon kanava ei ole
ajankohtainen hanke, eikä sen rakentamiselle perinteisenä liikennehankkeena ole
nykyisessä valtiontalouden tilanteessa perusteita."

Meri- ja sisävesiväylien kehittämisohjelma 2007–2016, Merenkulkulaitos



Asiaa ei kuitenkaan varmasti ole vielä tällä puheella haudattu, vaan tämän vesiyhteyden rakentamiseen palataan varmasti myöhemmin.

Ota kantaa puolesta tai vastaan! Pitäisikö Savon kanava rakentaa? Ketä se palvelisi, mitä hyötyjä tai haittoja siitä aiheutuisi?

Ei kommentteja: